KNF upomina banki za mylące nazwy

Komisja Nadzoru Finansowego wydała upomnienia bankom za nazewnictwo ich nowych linii biznesowych. Jak się okazuje, banki często posługują się nazwami swoich produktów, wprowadzając klientów w błąd i wprowadzając w ten sposób zamieszanie.

Niejednoznaczne nazwy

W wydanym niedawno oświadczeniu, Zastępca Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego upominał banki za praktyki, które wprowadzają klientów w błąd. Chodzi o to, że nazwy usług bankowych i internetowych portali nie sugerują jednoznacznie w jakim banku klient zakłada konto. Tym samym, wynikają z tego trudności przy adresowaniu skarg lub pytań. Marki takie jak Inteligo, Alior Sync, czy Open Online, nie wskazują klientom, że należą odpowiednio do PKO, Alior Bank, czy Getin Bank. W nowych nazwach brakuje tez kluczowego słowa ‘bank’, które gwarantuje klientowi, że miejsce w którym składa pieniądze jest bezpieczne i gwarantuje odpowiednie zabezpieczenia.

Różne nazwy banków

Często zdarza się, że nazwy stosowane przez banki różnią się od tych oficjalnych, zapisanych w dokumentach. Przez to występują sytuacje, gdy pracownik przedstawia się jako konsultant Lions Banku, podczas gdy jest to Idea Bank, a osoba pracująca w Banku Handlowym prowadzi z nami rozmowę jako pracownik Citi Banku. Podobnie jest z min. Neo Bankiem (Wielkopolski BS) i Hexa Bankiem (Bankiem w Piątnicy).

Czyim jestem klientem

Praktyki wymienione powyżej dezorientują klientów, którym brakuje często świadomości, w jakim właściwie banku mają konto. Spada przez to zaufanie nie tylko do pojedynczych banków, ale i całego sektora finansowego. Jak mówi Kodeks Cywilny, przedsiębiorcy powinni działać pod nazwą swojej firmy, a jeśli posługują się jedynie nazwą marki, łamią w ten sposób prawo finansowe. Klienci, którzy chcą sprawdzić swój bank w KNF nie mogą tego zrobić w takim przypadku, ponieważ baza KNF zawiera jedynie ich prawdziwe nazwy, a nie odpowiedniki marketingowe.

Obowiązek informacji o swojej nazwie

Komisja Nadzoru Finansowego nie zabrania całkowicie używać nazw marek, ale podpowiada, że klienci muszą wiedzieć z jaką firmą czy instytucją mają tak naprawdę do czynienia. Nieważne jest, czy kontakt z klientem następuje podczas wizyty na stronie internetowej, w oddziale banku czy podczas telesonicznej rozmowy – nazwa firmy powinna być podkreślona, a już zwłaszcza w umowach zawieranych z klientem.

Góra

Dodaj komentarz

Wymagane pola są oznaczone jako *.


Góra

Możemy Ci pomóc!

Zapisz się do newslettera i otrzymuj najnowsze informacje!