Czarne listy banków – jak działają?

Biuro Informacji Kredytowej to wbrew pozorom nie tylko zbiór negatywnych danych o dłużnikach. Trafiają tam również informacje o spłacanych regularnie zobowiązaniach. Prawdziwą czarną listą dłużników jest inna baza danych- Bankowy Rejestr – jeśli tam znajduje się nasze nazwisko, będziemy mieć poważne problemy z zaciągnięciem kredytu w najbliższej przyszłości.

Bankowy rejestr pełni funkcję narzędzia do ewidencji nierzetelnych dłużników. Działał już na początku lat 90-tych. Liczba wpisów w bazie danych BR szybko rosła i od 8547 nazwisk w 1992 roku, urosła do 2 268 400 w marcu 2014 roku. Dane te pochodzą od spółki Centrum Prawa Bankowego i Informacji, która prowadzi i aktualizuje Bankowy Rejestr. Choć BR działa już tak długo, nie każdy kredytobiorca zdaje sobie sprawę z jej istnienia. Powszechna jest wiedza na temat BIK czy BIG, niekoniecznie BR. Wynika to min. z tego, że osoby które zgłaszają się po pożyczkę, a są wpisane do rejestru BR, już na wstępie uzyskują negatywną odpowiedź. Inni nawet nie zdają sobie sprawy z tego, że bank mógł poszukiwać ich danych na tej liście. Pozostałe biura informacji gospodarczej – min. BIG Infomonitor też posiadają dostęp do BR, dzięki czemu nawet podmioty działające poza systemem bankowym (SKOK-i i inne firmy udzielające pożyczek), też mogą mieć dostęp do bazy danych BR. Aby jednak tego mogły dokonać, muszą posiadać upoważnienie od dłużnika.

Działalność Bankowego Rejestru opiera się na tych samych zasadach, do działalność Biura Informacji Kredytowej. Posiada także wewnętrzny regulamin. Umieszczenie wpisu w BR zależy od decyzji banku będącego wierzycielem, i możliwe jest w przypadku, gdy wartość zadłużenia przekroczyła 200 zł (u konsumentów) lub 500 zł (u przedsiębiorców), minęło co najmniej 60 dni od wymagalności zobowiązania i po 60 dniach zwłoki bank przesłał informację o trwałym wpisie do BR, a dłużnik nie dokonał płatności do 30 kolejnych dni od chwili otrzymania zawiadomienia.

Jeśli powyższe warunki nie zostaną dotrzymane, wpis w BR utrzymuje się na kolejne 5 lat, od momentu ostatecznego uregulowania bądź umorzenia długu. Wpis zostaje usunięty po wygaśnięciu zobowiązania tylko wtedy, jeśli nie zachodzą prawne podstawy do zachowania pięcioletniego terminu. Nie zawsze jest to możliwe, ale szanse na usunięcie danych z BR mają zwłaszcza osoby, wobec których bank nie zachował właściwych procedur, min. powiadamiania, lub umieścił dane w BR przed upływem wymaganych 60 dni.

Sam bank też może usunąć personalia dłużnika z BR – po spłacie zobowiązań można wnioskować o usunięcie danych z bazy przed upływem 5 lat.

Jeśli nie mamy pewności, czy nasze nazwisko widnieje na liście BR, możemy sprawdzić to za darmo przed złożeniem wniosku o kolejny kredyt. Opłata za te informacje jest pobierana jedynie wtedy, gdy poszukujemy informacji ponownie w ciągu 6 miesięcy. W tym celu należy zgłosić się do Centrum Prawa Bankowego i Informacji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj