Pożyczaj odpowiedzialne

Niektóre banki oraz instytucje pozabankowe twierdzą, że pożyczają pieniądze odpowiedzialnie. Cóż to może oznaczać?

Jak rozpoznać uczciwą firmę pożyczkową

Rozsądny pożyczkodawca zawsze jest w zgodzie z regulacjami i przestrzega przepisów polskiego prawa, które opisują sposób udzielania pożyczek online oraz wysokości odsetek. Kodeks Cywilny konstatuje, że nie mogą one być wyższe niż czterokrotność stopy lombardowej Narodowego Banku Polskiego. Od lipca 2013 roku jest to 4 proc., a zatem odsetki nie mogą być wyższe niż 16 proc. Firma pożyczająca zna oraz stosuje się do regulacji związanych z prawami konsumenta, nie nagina ich i działa dbając o dobro konsumentów.

Najpierw ocena a później pożyczka

Firma potrafi także rzetelnie, starannie, solidnie i wnikliwie ocenić realne możliwości finansowe osoby aplikującej o pożyczkę. Ryzyko powinno być jak najmniejsze, dlatego firmy poszukują informacji wszędzie, między innymi w KRD, czyli Krajowym Rejestrze Długów, oraz BIG Info Monitorze. Wszystko po to, aby nie potęgować problemów klienta obarczonego ogromną ilością zobowiązań.

Przekazywanie informacji jest ważne

Pożyczanie musi być etyczne, a klient powinien dostać pełną informację. Ważne, aby było wiadomo jak pożyczane są pieniądze, na jaki termin, jaką wysokość mają odsetki, ile trzeba będzie ostatecznie zapłacić pożyczkodawcy. Klient musi mieć jasną, klarowną informację oraz możliwość uzyskania odpowiedzi na możliwe wątpliwości związane z chwilówką online. Instytucja finansowa powinna odpowiadać na pytania na każdym etapie posiadania pożyczki przez konsumenta.

Uzasadnienie odmowy

Poza tym klient musi wiedzieć dlaczego nie otrzymał pożyczki, powinien poznać nazwę instytucji, która ma go w swoich rejestrach. Może się okazać, że z różnych powodów klient widnieje na liście dłużników. Wtedy niezbędna jest interwencja zainteresowanego w danej instytucji i sprostowanie błędnej oraz szkodliwej dla niego informacji.

Jasny przekaz w reklamie

Pożyczkodawca zabiegać powinien o to, aby reklamy były jednoznaczne, prawdziwe, zgodne z przepisami, miały informację o RRSO, czyli rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania danej pożyczki. Indywidualna rozmowa z klientem jest niezbędna – nie tylko wtedy, gdy wszystko układa się pomyślnie, lecz również wtedy, gdy klient popadnie w problemy finansowe. Windykacja jest najgorszym rozwiązaniem, polecana jest rozmowa, negocjacje i określenie realnego terminu spłaty zobowiązania. Jeśli jednak dojdzie do konieczności windykowania, to wówczas windykacja musi być realizowana zgodnie z przepisami polskiego prawa oraz poszanowaniem pożyczkobiorcy. Nie może wiązać się z zastraszaniem i sytuacjami z pogranicza przepisów prawnych.

Góra

Możemy Ci pomóc!

Zapisz się do newslettera i otrzymuj najnowsze informacje!